Onze reporters

Dit schooljaar zijn we met een groep enthousiaste leerlingen gestart met De Pierson Reporters. In samenwerking met Stichting Lopend Buffet en Huis73 konden we vorig schooljaar al even proeven van diverse vormen van journalistiek tijdens het Verse Algoritme project. Een aantal van hen heeft zich dit jaar ook aangemeld en sindsdien is de groep gegroeid.

De Reporters gaan op zoek naar alles wat er maar speelt op de Pierson. Alles wordt helemaal voor en door leerlingen gemaakt en zij kunnen zelf kiezen of ze liever een artikel schrijven, een podcast opnemen, een illustratie maken, een fotoreportage of een vlog maken. Daarnaast leren onze Reporters interviewen, omgaan met nieuws en verschillende uitingsvormen van media kennen. Ze doen kennis en praktische vaardigheden op waarmee ze niet alleen het journalistieke werkveld verkennen, maar waar ze ook hun eigen creativiteit in kwijt kunnen.

Eens per maand komt de redactie samen, waar ze – onder begeleiding van Ally en Emmy – vergaderen over hun volgende scoop. Ondanks de verschillende klassen weten ze meteen contact met elkaar te maken.

Daarnaast worden er ook workshops vanuit Stichting Lopend Buffet aangeboden. De eerste workshop met de thema’s ‘Hoe herken je nieuws’ en ‘filmtechnieken’ werd medio januari aangeboden.

“Toen mijn Nederlands docent mij vertelde over de reporters ben ik erbij gekomen. Zelf ben ik er vooral bij gegaan voor het schrijven van artikelen, dat vind ik dan ook het leukst. Eén van de eerste dingen die ik dan ook heb gedaan is een artikel geschreven. Naast het schrijven heb ik ook nog podcasts, video’s en foto’s gemaakt. Ik hoop vooral dat we dat nog veel langer kunnen doen. Ik vind het trouwens ook heel leuk dat we bij de reporters allemaal anders zijn. De ene houd heel erg van tekenen en de andere heel erg van foto’s.” – Maurits (H3)

“Ik ben bij reporters gekomen toen mijn kustvak docent vroeg of ik wilde illustreren bij artikelen. Ik heb foto’s gemaakt in Keulen en ik kan niet wachten om meer te doen voor De Reporters. Ik hoop dat ik bij de Reporters meer mensen leer kennen en goede feedback kan krijgen over eventuele illustraties. Hiernaast hou ik er van om andere mensen hun mening aan te horen en zelf ook mijn mening te geven.” – Lude (H3)

“Ik ben bij de Reporters gegaan toen ik de advertentie ervoor op het scherm in de aula zag. Het leek me een interessante nieuwe ervaring om mijn liefde voor het vertellen van verhalen door tekst en illustratie te uiten. Hoewel ik nog niets af heb, werk ik op dit moment aan illustraties voor het artikel dat de Reporters introduceert. Ik ben erg benieuwd naar wat er gaat komen in de workshops. Vooral op het gebied van filmen. Iedere Reporters heeft zo zijn eigen specialiteit en samen maken we er iets geweldigs van!” – Eef (A3)

“Op een dag kreeg ik een mailtje waarin ik gevraagd werd, of dat ik bij de Reporters zou willen illustreren. Dat leek me wel leuk, dus kwam ik erbij en ben ik al bezig geweest met een paar illustraties voor dit artikel. Tekenen was altijd al een belangrijk deel van mijn leven en nu kan ik het gebruiken voor iets nuttigs. Bovendien lijkt het me erg leuk om ook mijn schrijven te verbeteren en ermee te oefenen.” – Tamara (A3)

“Ik kijk uit naar het vloggen.” – Eliana (TH2)

“Ik ben goed in fotograferen en ik doe het ook graag. Ook ben ik dol op acteren. Voor de Reporters ben ik begonnen met het fotograferen van verschillende onderwerpen, zoals de musical! Met De Reporters hoop ik mijn fotografie te verbeteren en mijn journalistieke vaardigheden te vergroten.” – Kyro (T3)