Pierson Dragons Den 2023: Een Leerzame Ondernemerservaring
Met zes weken van intense voorbereiding was de grote dag eindelijk aangebroken. Op vrijdag 16 juni kregen de groepjes van JOP! (Jong Ondernemen Pierson) de kans om hun business ideeën te pitchen aan doorgewinterde ondernemers bij de prestigieuze ING-bank. Het ging hierbij niet alleen om het beste idee, maar vooral om de waardevolle leerervaring die dit met zich meebracht. Bovendien zouden de leerlingen de waardevolle feedback kunnen gebruiken, aangezien ze het volgende schooljaar daadwerkelijk hun ondernemingsplannen gaan uitvoeren.
Bij aankomst werden we warm onthaald door Jeroen en Bryan van de ING-bank. We werden verwend met verfrissende drankjes, terwijl de presentaties gereed werden gemaakt en de ondernemers, oftewel de Dragons, plaatsnamen. De spanning hing in de lucht en de pitches stonden op het punt te beginnen!
In totaal gaven negen groepjes hun pitches. De gepresenteerde business ideeën waren zeer uiteenlopend, variërend van de verkoop van de meest effectieve stikstof reducerende plant (de chrysant) met als missie het vergroten van het klimaatbewustzijn, tot de creatie van prachtige houten lampen die zorgen voor de perfecte sfeer in huis. De groepjes deden er alles aan om overtuigend over te komen en gooiden al hun
talenten in de strijd. Maar liefst zeven Dragons stonden klaar om de leerlingen van waardevolle feedback te voorzien. Een van hen vroeg: “Draag je zelf ook tweedehands kleding?” aan de vintage kledingverkopers, terwijl een ander opmerkte: “Er moet ook brood op de plank komen, is je prijs niet te laag?” aan de makers van promovideo.
De ondernemers waren scherp, maar ook complimenteus. Een van de Dragons gaf achteraf aan: “Deze jongen werd flink aan de tand gevoeld, terwijl anderen er gemakkelijk vanaf kwamen. Hij voelde dat zelf ook zo, omdat hij een serieus verhaal presenteerde. Hij verdedigde zich dapper, gaf briljante antwoorden en ik kreeg steeds meer respect voor hoe hij het aanpakte.”
De leerlingen ervoeren aan den lijve hoe het was om buiten de vertrouwde schoolbanken een pitch te geven aan succesvolle ondernemers. Het was zenuwslopend, maar tegelijkertijd ontzettend leerzaam!
Namens de sectie bedrijfseconomie en JOP! (Jong Ondernemen Pierson)