“(G)roeien met de riemen die je hebt.”
Maarten Uijttenwaal, oud-leerling
Hoe we werken
Van mentor tot rector
De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de leerling. Mentoren hebben, net als alle docenten, zitting in een leerjaargebonden afdelingsteam, waar de afdelingsleider verantwoordelijk voor is. De dagelijkse leiding van de school berust bij de directie, bestaande uit de rector-bestuurder en de directeur Onderwijs & Ontwikkeling.
Onze schoolgids is de Piersongids.
Uiteraard is er ook een bestuursverslag. Op de eerste schooldag krijgt uw zoon/dochter de Wegwijzer mee, waarop kort praktische informatie vermeld staat. Drie keer per jaar brengen wij het informatieve magazine Pierson Point uit.
Raad van beheer
Het ds. Pierson College heeft een Raad van Beheer, waarin bestuur en toezicht van de school geregeld is op basis van de landelijke Code Goed Onderwijsbestuur. De Raad bestaat uit vijf toezichthouders en de rector-bestuurder en vormen samen het bevoegd gezag en zien toe op het strategisch beleid van de school, de onderwijsresultaten, de ontwikkelingen op de diverse beleidsterreinen, identiteit, huisvesting en financiën. De rector-bestuurder is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de school.
De dagelijkse leiding
De dagelijkse leiding is in handen van de directie, die bestaat uit:
dhr. L. Schoonwater, rector-bestuurder
mw. T.M. van Zinnen, directeur Onderwijs & Ontwikkeling
Afdelingsleiders
De afdelingsleiders zijn samen met hun team verantwoordelijk voor de leerlingen en het onderwijs in de betreffende afdeling en hebben de leiding over de dagelijkse gang van zaken:
- leerjaar 1: dhr. M. van den Broek
- leerjaar 2: mw. M. Hansoylu-Ikink
- vmbo-t3/4: dhr. W.J. IJsseldijk
- havo 3 en atheneum 3: mw. R. Vinkesteijn
- havo 4/5: mw. V. Bevers
- atheneum 4/5/6: dhr. F. Klumpers
Leerlingcoördinatoren
De leerlingcoördinator krijgt te maken met leerlingen die absent zijn (geweest), vragen of problemen hebben in de voortgang van hun schoolloopbaan of zich bij herhaling niet aan de regels en afspraken houden. De leerlingcoördinator werkt samen met de mentor en afdelingsleider in de begeleiding van leerlingen:
- leerjaar 1: mw. C. Linders
- leerjaar 2: dhr. D. Sterken
- vmbo-t3/4: mw. M. van den Bosch
- havo 3 en atheneum 3: mw. M. Coonen
- havo 4/5: dhr. J. van Loon / mw. B. Rike
- atheneum 4/5/6: mw. J. Peters
Andere contactpersonen
Zoekt u iemand anders? Bijvoorbeeld de vakdocent of mentor? Zie deze pagina. Heeft u vragen aan de LOB-coördinator? Neem dan hier een kijkje.
Contact met andere medewerkers van het ds. Pierson College kunt u opnemen via onze contactpagina.
Medezeggenschapsraad
De Medezeggenschapsraad wordt gevormd door gekozen vertegenwoordigers van ouders, leerlingen en personeel. Conform de Wet Medezeggenschap Scholen (WMS), worden belangrijke besluiten voor advies of goedkeuring voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad.
Zo kunnen de diverse geledingen invloed uitoefenen op het beleid en de gang van zaken op school. Verder kan de raad op eigen initiatief alle zaken betreffende de school met de schoolleiding bespreken en advies geven. Wij hebben ook een ouderraad en een leerlingenraad.
Extra ondersteuning
Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig, op school, of misschien daarbuiten en al dan niet tijdelijk. Om optimale ondersteuning te kunnen bieden, hebben we naast de mentoren ook een coördinator leerlingondersteuning, een pedagogisch medewerker en ambulante begeleiders. In ons opvanglokaal De Lift, kunnen leerlingen tijdelijk in een kleinschalige, rustige omgeving leren onder begeleiding van een pedagogisch medewerker. Onze leerlingbegeleiding en ondersteuning gaat uit van het zogenoemde Passend Onderwijs. Het doel is dat álle leerlingen een passende onderwijsplek krijgen in het regulier onderwijs.
Onze school maakt deel uit van het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs de Meierij. De opdracht van het samenwerkingsverband is om ervoor te zorgen dat alle leerlingen in het voortgezet onderwijs in deze regio Passend Onderwijs krijgen. De gezamenlijke ambitie van de scholen binnen het samenwerkingsverband is om, bij het vormgeven van hun onderwijs, uit te gaan van de kracht en mogelijkheden van de leerling. Er wordt gestreefd naar maximale talentontwikkeling en de beste kans op succesvol doorstromen naar vervolgonderwijs of arbeid.
Om Passend Onderwijs voor elkaar te krijgen wordt er binnen de regio nauw samengewerkt met alle betrokkenen (scholen, ouder(s)/verzorger(s), leerlingen, hulpverleners etc). Passend Onderwijs is namelijk alleen maar mogelijk als we het SAMEN DOEN.
Meer informatie over het samenwerkingsverband de Meierij is te vinden op www.demeierij-vo.nl.
Het onderwijsondersteuningsplan van de school is gerelateerd aan het ondersteuningsplan van SWV de Meierij.
Externe samenwerking
We slaan een brug naar het regionale bedrijfsleven voor stages, LOB (loopbaan- oriëntatie en begeleiding), projectopdrachten, maatschappelijke stages en gastdocenten. Ook onderhouden we intensieve contacten met mbo, hbo en wo.
ORION en DOVO
Ds. Pierson College werkt in ORION-verband samen met 10 andere zelfstandige VO-besturen in de regio Brabant, verdeeld over 27 locaties. Daarnaast neemt het ds. Pierson College deel aan het DOVO-overleg (Directeuren Overleg Voortgezet Onderwijs). Dit is een overleg van scholen in ‘s-Hertogenbosch.
Organisatie
Voor modern en effectief onderwijs is een eigentijdse kennisorganisatie nodig. Daarom investeren we voortdurend in de professionalisering van onze medewerkers en in het delen van kennis.
We willen dat elke medewerker zich maximaal kan ontwikkelen. Daarom hebben we de Pierson Academy en bezoeken collega’s lessen van elkaar.